Thursday, June 7, 2012

သာသနာႏွင့္ သာသနာျပဳဳ




ဘာသာေရး႐ႈေထာင့္က ၾကည့္လုိက္လွ်င္ ဗုဒၶ၏ " အဆံုးအမ " မွန္သမွ်ကုိ " သာသနာ " ဟု ေခၚၾကသည္။ သာသနာသည္ ပရိယတိၱ သာသနာ၊ ပဋိပတၱိ သာသနာ၊ ပဋိေ၀ဓ သာသနာ ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ သီလ သာသနာ၊ သမာဓိ သာသနာ၊ ပညာ သာသနာ ဟူ၍လည္းေကာင္း အသီးသီး ေခၚၾက ပါသည္။ ဗုဒၶ၏ အဆံုးအမ မွန္သမွ်သည္ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း ေကာင္းျမတ္ေသာ အဆံုးအမ ျခည္းသာျဖစ္ၾကသည္။ " သာသနာ " ၏ အနက္အဓိပၸာယ္ အျပည့္အစံုကုိ " ေနတၱိအ႒ကထာ " တြင္ " ဒိ႒ဓမၼိက သမၸရာယိက ယထာရဟံ သေတၱ သာသတိ ၀ိေနတိ ဧေတနာတိ သာသနံ " ဟူ၍ ဖြင့္ျပထားသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။
အနက္အဓိပၸာယ္မွာ ..
" မ်က္ေမွာက္ အက်ိဳးစီးပြား၊ တမလြန္ အက်ိဳးစီးပြား ႏွင့္ ဘ၀သံသရာ မွ လြတ္ေျမာက္ေစေသာ ေလာကုတၱရာ အက်ိဳးစီးပြား တုိ႔ႏွင့္ ထုိက္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ သတၱ၀ါတုိ႔ကုိ ဆံုးမေၾကာင္း တရားစကား မွန္သမွ်ကုိ သာသနာ " ဟုေခၚေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ " သာသနာ " ဟူေသာ ပါဠိေ၀ါဟာရကုိ ေလ့လာ သံုးသပ္ၾကည့္ပါလွ်င္ သတၱ၀ါေ၀ေနယ်တုိ႔ အတြက္ မ်က္ေမွာက္ အက်ိဳးစီးပြား တမလြန္ အက်ိဳးစီးပြား သာမက ဘ၀သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေၾကာင္း ေလာကုတၱရာ အက်ိဳးစီးပြားကုိလည္း ေပးစြမ္းႏုိင္ေၾကာင္း ေတြ႕ရပါမည္။ အဆုိပါ အက်ဳိးစီးပြားမ်ား ကင္းဆိတ္ခဲ့ပါလွ်င္ " သာသနာ " ဟူေသာ ေ၀ါဟာရကုိ မည္သည့္ ဘာသာကပဲ ယူသံုးယူသံုး အဓိပၸာယ္ ေလးနက္မႈ မရွိႏိုင္ေခ်။ အလြယ္တကူ ေခ်းငွားယူထားေသာ စကားလံုးဟုသာ ဆုိထိုက္ေတာ့သည္။

သာသနာ
သာသနာ-ဆုိတာ ေျပာခဲ့တဲ့တုိင္း ပါဠိစကားပါ၊ ျမန္မာစကားနဲ႔ဆုိရင္ အဆုံးအမလုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္၊ သူနဲ႔ အဓိပၸါယ္တူေတြကေတာ့ ဘာသာ, ၀စန-ဆုိတဲ့ ပါဠိစကားေတြေပါ့၊ ဘာသာ-ဆုိတာက ျမန္မာလုိ ရိုးရိုးေလး ေျပာရရင္ စကားပါ၊ တူတူပါပဲ ၀စန-ဆိုတာလည္း စကားေပါ့၊ သာသနာက အဆုံးမ၊ ဘာသာက စကား၊ ၀စန-စကား ဘယ္လုိတူလဲလုိ႔ ေမးရင္ျဖင့္ သာသနာဆုိတဲ့စကားက ဗုဒၶ-ဆုိတဲ့ပါဠိစကားလုံးနဲ႔ တြဲသုံးပါမွ ဘာသာ, ၀စန-တုိ႔ဆုိတာနဲ႔ ပိုၿပီး နီးစပ္လာပါတယ္၊ ဗုဒၶဘာသာ, ဗုဒၶ၀စန နဲ႔ ဗုဒၶသာသနာ-ဆုိတဲ့စကားလုံးတုိ႔ဟာ အဓိပၸါယ္အားျဖင့္ တစ္ေသြမတိမ္း တူညီပါတယ္၊ ဒီေနရာမွာ ဗုဒၶ-ဆုိတာက သစၥာေလးပါးကို သိေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားကို ရည္ညႊန္းပါတယ္၊ သာသနာဆုိတာ အဆုံးအမ စကား၊ ဘာသာ-ဆုိတာလည္း စကား အဆုံးအမ၊ ၀စနဆုိတာလည္း ထုိနည္းလည္းေကာင္း စကား အဆုံးမပါ၊ ဘယ္သူ႔စကားလဲလုိ႔ ေမးရင္ ျမတ္စြာဘုရား၏စကား၊ ျမတ္စြာဘုရား၏အဆုံးအမပါ၊ ဒီေတာ့ ဗုဒၶသာသနာဆုိတာ ဗုဒၶရဲ့အဆုံးအမ ဗုဒၶရဲ့စကားေတြကို ေခၚပါတယ္၊ အဂၤလိပ္လုိသုံးလုိက္ရင္ ပုိၿပီးေတာ့ က်စ္လစ္သလုိ ရွိသြားပါမယ္၊ ဗုဒၶ၀စန, ဗုဒၶဘာသာ, ဗုဒၶသာသနာ= The Teachings of the Buddha (ဒီလုိဆုိ ပုိရွင္းပါတယ္)၊ ဗုဒၶစကားဆုိတာ ဘာေတြလဲ ထပ္ေမးရပါမယ္။
ဗုဒၶရဲ့စကား ဆုိတာေတြကေတာ့ ျမတ္စြာဗုဒၶ ေလးသေခ်ၤနဲ႔ကမၻာတစ္သိန္း ပါရမီေ တာ္ေတြကို ျဖည့္က်င့္ၿပီးမွ သိလာရတဲ့ သစၥာေလးပါး ျမတ္တရား၊ ဒီသစၥာေလးပါး ျမတ္တရားကို သိေစဘို႔ ျမတ္စြာအရွင္ဟာ ဘုရားျဖစ္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ခႏၶပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မမူမီထိ (၄၅)ႏွစ္တာ ကာလၾကာေအာင္ ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ ပိဋကနဲ႔ ေရတြက္ရင္ သုံးပါး (သုံးပုံ)၊ နိကာယ္နဲ႔ေရရင္ ငါးခု၊ ဓမၼကၡႏၶာနဲ႔ေရတြက္ရင္ ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္၊ အဂၤါအားျဖင့္ ကုိးတန္ေသာ ဓမၼေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတရားေတြကိုပဲ သာသနာနဲ႔ေရရင္ျဖင့္ ပရိယတၱိသာသနာ- ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို သင္အ့ံပုိ႔ခ် က်က္မွတ္ၾကျခင္း၊ ပဋိပတၱိသာသနာ- သင္အံ့ပုိ႔ခ် က်က္မွတ္ရတဲ့ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကေပးတဲ့ အသိတုိင္း လုိက္နာ က်င့္ႀကံပြားမ်ား အားထုတ္ျခင္း၊ တရားအားထုတ္ျခင္း၊ ပဋိေ၀ဓသာသနာ- ပိဋကတ္ေတာ္ေတြထဲက အတုိင္း လုိက္နာက်င့္ႀကံပြားမ်ား အားထုတ္သျဖင့္ ရရွိလာေသာ မဂ္၊ ဖုိလ္၊ နိဗၺာန္ အသီးအပြင့္တုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ရွင္းရွင္းေျပာရရင္- သာသနာဆုိတာ ဘုရားရွင္ရဲ့အဆုံးအမ စကားေတာ္မ်ား၊ ပိဋကတ္ ေတာ္မ်ားပါပဲ၊ ပရိယတၱိသာသနာ- စာသင္ျခင္း၊ ပဋိပတၱသာသနာ- တရားအားထုတ္ျခင္း၊ ပဋိေ၀ဓသာ သနာ- မဂ္, ဖုိလ္, နိဗၺာန္ တုိ႔ပါပဲ။ ဒီဓမၼမွ အျခားအျခား ေတြကေတာ့ျဖင့္၊ အဲဒီဓမၼေတြရဲ့ အျပင္ကုိေရာက္ သြားၿပီဆုိရင္ေတာ့ျဖင့္ ဗုဒၶသာသနာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး၊ ဗုဒၶသာသနာ အျပင္ဘက္ ေရာက္သြားပါၿပီ၊ ေဗဒင္, ဓာတ္ရုိက္ ဓာတ္ဆင္, ယၾတာေခ် စတာေတြဟာျဖင့္ သာသနာမဟုတ္ပါ၊ ဗုဒၶသာသနာရဲ့ အျပင္ဘက္ကို ေရာက္သြားပါၿပီ၊ ရွင္းရွင္းမွတ္ဘို႔ကေတာ့ သာသနာ, ဗုဒၶသာသနာ- ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ အဆုံးအမေတာ္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားသာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေကာင္းပါတယ္။ ပ႑ိတာရာမ ဆရာေတာ္ဘုရား ကေတာ့ သာသနာျပဳဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရႀကီးဟာ ႀကီး က်ယ္လြန္းလို႔ မသံုးရဘူး။ ျပည္ပသြားတာ ဓမၼဒူတခရီးလို႔ပဲ အမည္တပ္တယ္။
ပရိယတၱိမူလကံ သာသနံ လို႔ ဋီကာ ဆရာတို႔မိန္႔ဆိုၾကတယ္။ သာသနာရဲ႕အေျခခံ ေရေသာက္ျမစ္ဟာ ပရိယတၱိပဲ။ ဒါေၾကာင့္ နံပါတ္တစ္ သာသနာျပဳပုဂၢိဳလ္စစ္စစ္ဟာ စာခ်ပုဂၢိဳလ္ပဲ။ ဒီေနာက္မွာေတာ့ တရားေဟာ၊ တရားျပပုဂၢိဳလ္ေတြေပ့ါ။ ပရိယတၱိက ေရကန္ႀကီးရဲ႕ ကန္ေဘာင္နဲ႔တူတယ္။ ပဋိပတၱိက ေရကန္ထဲက ေရေတြနဲ႔တူတယ္။ ပဋိေ၀ဓက ေရကန္ထဲက ပြင့္္ေနတဲ့ၾကာမ်ိဳး ငါးပါးနဲ႔တူတယ္။ ပရိယတၱိ ကန္ေဘာင္ခိုင္မွ၊ ေကာင္းမွ၊ လံုၿခံဳမွ၊ ပဋိပတၱိေရေတြ ၾကာရွည္တည္တံ႔ႏိုင္တယ္။ ပဋိပတၱိေရေတြ ၾကည္ၾကည္လင္လင္ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း တည္ရွိမွ ပဋိေ၀ဓ ၾကာပန္းတို႔ပြင့္လန္းႏိုင္တယ္။

သာသနာျပဳ
သာသနာ-ဘာဆုိတာကို ေျပာလုိ႔ၿပီးပါၿပီ၊ သာသနာျပဳ- ဆုိတဲ့စကားလုံးကို စဥ္းစား ၾကရ ေအာင္ပါ၊ ျမန္မာစကားလုံးေလးက ျပဳ-တဲ့၊ ျပဳဆုိတာက မရွိေသးတာကိုလည္း ျပဳရတယ္၊ ရွိၿပီးသားကို လည္းျပင္ရ ျပဳရတယ္၊ ပ်က္ေနတာကိုလည္း ျပဳျပင္ရတယ္၊ မွားေနတာကို လည္း ျပင္ရမယ္၊ ျပဳ-ျပင္ဆုိတဲ့ စကားေလး ႏွစ္လုံးက အေတာ္ေလး နီးစပ္တယ္၊ ျပဳရမယ္၊ ျပင္ရမယ္၊ ဒီေနရာမွာက ျပဳ-ဆုိတဲ့စကားက သာသနာ-ဆုိတာနဲ႔ဆက္ထားတယ္၊ သာသနာျပဳရမယ္၊ ဘယ္သာသနာကို ျပဳၾကမွာ တုန္း၊ ျပဳၾကမွာလဲ၊ ျပဳရမွာလဲ၊ ေျပာခဲ့ၿပီးသားပါ၊ ခု သုံးတဲ့သာသနာ-ဆုိတဲ့စကားက ဗုဒၶသာသနာ ဗုဒၶအဆုံးအမ၊ ဗုဒၶစကား-ကိုပဲ ရည္ၫႊန္းပါတယ္လုိ႔၊ ဆုိေတာ့ ဗုဒၶသာသနာ ဗုဒၶအဆုံးအမ ဗုဒၶစကားေတြကုိ ျပဳရမယ္၊ ျပန္႔ပြားေအာင္ လုပ္ရမယ္၊ မွားေနတဲ့ လုပ္ငန္းေတြ မွန္ကန္ေအာင္၊ မွားေနတဲ့ လက္ခံမႈ ယုံၾကည္မႈေတြကို မွန္ကန္ေအာင္ ျပဳျပင္ေပးရမယ္၊ မရွိေသးတဲ့ သူေတြရင္ထဲကို ဗုဒၶအဆုံးအမ စကားေတာ္ေတြ ေရာက္ေအာင္ ပို႔ေပးရမယ္၊ မယဥ္ေက်းေသးတဲ့သူေတြကို ယဥ္ေက်း ေအာင္၊ လမ္းမွားေနသူေတြကို လမ္းမွန္ ေရာက္ေအာင္ ပို႔ေဆာင္ ေပးရမယ္။
သာသနာျပဳဘို႔၊ ဗုဒၶေဒသနာေတြကို ျပန္႔ပြားေအာင္လုပ္ဘို႔ ဒုိ႔မ်ား ဗုဒၶေဂါတမ တစ္ဆူကသာ လမ္းၫႊန္ခဲ့တာ၊ မိန္႔ၾကားခဲ့တာ မဟုတ္ပါဘူး၊ ဟိုေရွးဘုရားရွင္ေတြလည္း အလားတူ အမိန္႔စကား ရွိခဲ့ တာပါ၊ ဟုိေရွးက ဗႏၶဳမတီမင္းေနျပည္မွာ ၀ိပႆီျမတ္စြာဘုရားဟာလည္း သူ႔ရဲ့တပည့္သာ၀ကေတြ တရားေဟာ ေဒသစာရီၾကြဘုိ႔၊ ဗုဒၶတရားေတြ လူေတြ နတ္ေတြ ျဗဟၼာေတြ အားလုံး ရရွိၾကဘုိ႔၊ ခ်မ္းသာၾကဘို႔၊ အစီးအပြားျဖစ္ၾကေစဘုိ႔ဆုိတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ သူ႔ရဲ့တပည့္ရဟန္း တစ္သိန္း ေျခာက္ေ သာင္း ရွစ္ေထာင္ကို သာသနာျပဳၾကြၾကဘို႔- ေဟာဒီလုိ မိန္႔ခဲ့ပါတယ္…
``ရဟန္းတုိ႔ မ်ားစြာေသာ လူတုိ႔၏အစီးအပြားအလုိ႔ငွာ မ်ားစြာေသာလူတုိ႔၏ ခ်မ္းသာ အလုိ႔ငွါ ေလာကကုိ ေစာင့္ေရွာက္ရန္အလို႔ငွါ နတ္ လူတုိ႔၏ အက်ဳိးစီးပြား အလုိ႔ငွါ ေဒသစာရီ လွည့္လည္ ကုန္ေလာ့၊ တစ္လမ္းတည္း ႏွစ္ဦးမသြားၾကကုန္လင့္၊ ရဟန္းတုိ႔ အစ၏ေကာင္းျခင္း အလယ္၏ ေကာင္းျခင္း အဆုံး၏ေကာငး္ျခင္းရွိေသာ အနက္ႏွင့္ျပည့္စုံေသာ သဒၵါႏွင့္ျပည့္စုံေသာ တရားကို ေဟာၾကကုန္ေလာ့၊ အလုံးစုံျပည့္စုံေသာ စင္ၾကယ္ေသာ ျမတ္ေသာ အက်င့္ကို ေဟာျပၾကကုန္ေလာ့၊ (ပညာ)မ်က္စိ၌ (ကိေလသာ) ျမဴနည္းပါးေသာ သတၱ၀ါတို႔သည္ ရွိကုန္၏၊ (ထုိသတၱ၀ါတုိ႔သည္) တရားကို မနာရေသာေၾကာင့္ ဆုံးရွဳံးေနကုန္၏၊ တရားကို သိသူတုိ႔သည္ ရွိကုန္လတၱံ႕`` (မဟာပဒါနသုတ္၊ မဟာ၀ဂၢပါဠိ၊ ဒီဃနိကာယ္၊ သုတၱႏၲပိဋက၊ စာမ်က္ႏွာ-၄၁)။
မိမိတုိ႔ေဂါတမဗုဒၶအရွင္ျမတ္လည္း ဗာရာဏသီျပည္၊ ဣသိပတနမိဂဒါ၀ုန္ေတာ္၌ သီတင္း သုံးစဥ္ တပည့္ရဟန္းသံဃာ ေျခာက္ဆယ္ျပည့္တဲ့အခ်ိန္မွာ အလားတူ သာသနာျပဳမိန္႔ခြန္းကို အလားတူပဲ မိန္႔ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္၊ (မာရကထာ၊ မဟာခႏၶက၊ မဟာ၀ဂၢပါဠိ၊ ၀ိနယပိဋက၊ စာမ်က္ႏွာ- ၂၇။ ဒုတိယမာရပါသသုတ္၊ သဂါထာ၀ဂၢပါဠိ၊ သံယုတၱနိကာယ္၊ စာမ်က္ႏွာ-၁၀၆) မိန္႔ေတာ္မူၿပီးသည္ႏွင့္ ကိုယ္ေတာ္တုိင္လည္း ဥရုေ၀ဠေတာ၊ ေသနာနိဂုံးသို႔ တရားေဟာေတာ္မူရန္ ၾကြခ်ီေတာ္မူခဲ့ပါတယ္၊ ဘုရားရွင္တုိ႔မိန္႔ၾကားေသာ ၾသ၀ါဒအဆုံး တပည့္သံဃာ အမ်ားစုသည္လည္း အခ်ိန္မဆုိင္းဘဲ ထုိေန႔မွာပင္ ေန႔ခ်င္း တရားေဟာလွည့္လည္ရန္ ဇနပုဒ္အသီးသီးသို႔ ၾကြေတာ္မူခဲ့ ၾကပါတယ္။
ဆုိေတာ့ ဘုရားရွင္တုိ႔ႏွင့္တကြ တပည့္သားသံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္တုိ႔ ျပဳခဲ့ၾကေသာသာသနာ သည္ လူတုိ႔အစီးအပြား၊ နတ္တို႔အစီးအပြား၊ ျဗဟၼာတုိ႔အစီးအပြား သတၱ၀ါအားလုံးတုိ႔၏အစီးအပြား အလို႔ငွါ ခ်မ္းသာအလို႔ငွါ သာသနာျပဳခဲ့ၾကတာပါ၊ ပညာမ်က္စိ ရွိၾကကုန္ေသာသူတုိ႔အတြက္ သာသနာ ေတာ္ အဆုံးအမေတာ္မ်ားကို ရင္တြင္းေရာက္ေအာင္ ေဟာေျပာပို႔ခ် ဆုိဆုံးမၾကဘုိ႔ပဲျဖစ္ပါတယ္၊ ဒီထဲမွာ ေဗဒင္ေတြ, ဓာတ္ရုိက္ ဓာတ္ဆင္ေတြ, ယၾတာေခ်တာေတြ မပါပါဘူး၊ ေရွးအခါက အယူလြဲမွား ေဖာက္ျပန္ကုန္ေသာ ယဇ္ပူေဇာ္မႈ၊ သူမ်ားအသက္တုိ႔ကို သတ္ျဖတ္ၿပီး နတ္ဘုရားတင္မႈ စသည့္ သတၱ၀ါတစ္ဦး ခ်မ္းသာေစဘို႔ သတၱ၀ါတစ္ခုကို သတ္ျဖတ္ျခင္းစသည္တုိ႔ကို မျပဳရေလေအာင္ ဓမၼအစစ္ကို သတၱ၀ါတုိ႔ ရင္ထဲေရာက္ေအာင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကတာပါ။
သာသနာကိုခ်စ္ျမတ္ႏုိးတန္ဖုိးထား ေစာင့္ေရွာက္ ထိန္းသိမ္း၊ ျပဳႏုိ္င္ၾကပါေစ...


No comments:

Post a Comment